لطفا تا بارگذاری کامل صفحه منتظر بمانید
از شکیبایی شما متشکریم

کمپین جهانی گایا اسرار جفت ستاره ای را فاش می کند

نجوم بازدید 99

کمپین جهانی گایا اسرار جفت ستاره ای را فاش می کند

روشنایی این ستاره که در صورت فلکی Cygnus قرار دارد ، برایاولین بار در آگوست 2016 توسط برنامه هشدارهای علمی Gaia Photometric Science مشاهده شد.

این سیستم که توسط موسسه نجوم در دانشگاه کمبریج ، انگلیس نگهداری می شود ، روزانه حجم عظیمی از داده های گایا را اسکن می کند و اخترشناسان را به ظهور منابع جدید یا تغییرات روشنایی غیرمعمول در آنهایی که می شناسند هشدار می دهد تا بتواند به سرعت نشان دهد. دیگر تلسکوپهای زمینی و فضا برای مطالعه دقیق آنها.این پدیده ها ممکن است شامل انفجار ابرنواخترها و سایر طغیان های ستاره ای باشد.

در این مثال خاص ، مشاهدات پیگیری با بیش از 50 تلسکوپ در سراسر جهان نشان داد که این منبع - از آن زمان با نام Gaia16aye - رفتار عجیبی داشته است.

لوکاز ویرزیکوفسکی از رصدخانه نجوم در دانشگاه ورشو ، لهستان ، که یکی از دانشمندان برنامه علمی هشدار علوم فوتومتریک گایا است، می گوید:"ما دیدیم که این ستاره درخشان تر و روشن تر می شود و در طی یک روز ، روشنایی آن ناگهان کاهش می یابد. " .

"این یک رفتار بسیار غیرمعمول بود. به سختی هر نوع ابرنواختر یا ستاره دیگری این کار را می کند. "

بزرگنمایی در Gaia16aye.برای دسترسی به فیلم روی تصویر کلیک کنید.اعتبار: ملینجر / بررسی آسمان دیجیتال / Pan-STARRS1؛Wyrzykowski و همکاران.

لوكز و همكاران به زودی فهمیدند كه این درخشش ناشی از میكرولنسینگ گرانشی است - اثری كه پیش بینی شده توسط نظریه نسبیت عام انیشتین ، ناشی از خم شدن فضا در مجاورت اشیاء بسیار عظیم ، مانند ستاره ها یا سیاه چاله ها است.

هنگامی که چنین جسم عظیم ، که ممکن است از زمین بسیار کم رنگ باشد ، جلوی منبع نور دیگری ، دورتر می رود ، گرانش آن پارچه فضاهای زمان را در مجاورت خم می کند.این مسیر پرتوهای نوری را که از منبع پس زمینه ناشی می شود - تحریف می کند - اساساً مانند یک ذره بین غول پیکر رفتار می کنید.

Gaia16aye دومین رویداد میکرو لنزینگ است که توسط نقشه بردار ستاره ESA کشف شده است.با این حال ، اخترشناسان متوجه شدند که حتی برای این نوع رویدادها رفتار عجیبی داشته است.

می گوید: "اگر یک لنز منفرد داشته باشید که در اثر یک شیء ایجاد شده باشد ، فقط یک روشنایی کوچک و مداوم وجود خواهد داشت و در نتیجه با کاهش لنزها در مقابل منبع دور ، یک کاهش صاف رخ می دهد." لوکاز

وی گفت: "در این حالت ، نه تنها میزان روشنایی ستاره به جای یکنواختی به شدت کاهش یافت ، بلکه بعد از گذشت دو هفته دوباره روشن شد که بسیار غیرمعمول است. در طول 500 روز مشاهده ، ما شاهد بوده ایم که آن را روشن تر کرده و پنج بار کاهش می یابد. . "

این افت ناگهانی و شدید درخشندگی نشان می دهد که لنز گرانشی که باعث ایجاد روشنایی می شود باید از یک سیستم باینری تشکیل شود - یک جفت ستاره یا سایر اشیاء آسمانی که به وسیله نیروی جاذبه متقابل به یکدیگر متصل می شوند.

زمینه های گرانشی ترکیبی از دو شیء ، لنزهایی با شبکه نسبتاً پیچیده از مناطق بزرگنمایی بالا تولید می کنند.هنگامی که یک منبع پس زمینه از چنین مناطقی در هواپیمای آسمان عبور می کند ، روشن می شود و پس از خروج از آن بلافاصله خشک می شود.

اخترشناسان از الگوی درخشندگی و کم رنگ شدن های بعدی می توانند نتیجه بگیرند که سیستم باینری با سرعت نسبتاً سریع در حال چرخش است.

لوكز می گوید: "چرخش به اندازه كافی سریع انجام شد و رویداد كلی لنزینگ كمی به اندازه كمی كند بود كه ستاره پس زمینه وارد منطقه بزرگنمایی شد ، آن را رها كرد و دوباره وارد آن شد. "

دوره طولانی مشاهدات ، که تا پایان سال 2017 به طول انجامید و مشارکت گسترده تلسکوپهای زمینی از سراسر جهان ، اخترشناسان را قادر به جمع آوری مقدار زیادی از داده ها - تقریباً 25000 نقطه داده های شخصی می کند.

کمپین رصد میکرونسیلینگ به رهبری گایا.اعتبار: اقتباس ازWyrzykowski و همکاران.2019

علاوه بر این ، این تیم همچنین از ده ها مشاهدات در مورد این ستاره جمع آوری شده توسط گایا استفاده کرد زیرا در طول ماه ها اسکن آسمان بود.این داده ها کالیبراسیون اولیه شده اند و به عنوان بخشی از برنامه هشدارهای علمی گایا منتشر شده اند.

از این مجموعه داده ها ، لوکاز و همکارانش توانستند جزئیات زیادی درباره سیستم دودویی ستارگان کسب کنند.

Przemek Mróz ، نویسنده نویس ، Przemek Mróz می گوید:"ما این سیستم دودویی را به هیچ وجه نمی بینیم ، فقط از دیدن تأثیراتی که با ایجاد نقش لنز بر روی یک ستاره پس زمینه ایجاد کرده است ، ما توانستیم همه چیز را درباره آن بگوییم. " دانشجوی دکترا در دانشگاه ورشو از زمان شروع این کارزار ، و هم اکنون محقق فوق دکترا در انستیتوی فناوری کالیفرنیا است.

"ما می توانیم دوره چرخش سیستم ، انبوه اجزای آن ، جداسازی آنها ، شکل مدار آنها - اساساً همه چیز - را بدون تعیین نور اجزای باینری تعیین کنیم. "

این جفت ارز به ترتیب از دو ستاره نسبتاً کوچک تشکیل شده است که به ترتیب 0.57 و 0.36 برابر جرم خورشید ما هستند.جدا از فاصله زمین و خورشید تقریباً دو برابر ، ستاره ها در کمتر از سه سال در مرکز جرم متقابل خود قرار دارند.

سیمون هوچکین نویسنده از دانشگاه کمبریج ، مدیر برنامه هشدارهای علمی گایا، می گوید:"اگر این مورد نبود که گایا تمام آسمان را اسکن کند و هشدارها را بلافاصله بفرستد ، ما هرگز از این واقعه میکرولنسینگ مطلع نمی شدیم. " .

"شاید ما بعداً پیدا می کردیم ، اما ممکن است خیلی دیر شود. "

درک تفصیلی از سیستم دودویی متکی به کمپین مشاهدات گسترده و درگیری گسترده بین المللی است که واقعه Gaia16aye را به خود جلب کرد.

لوکاز می گوید: "ما ستاره شناسان حرفه ای ، ستاره شناسان آماتور و داوطلبانی را از سراسر جهان که مشاهده کننده این رویداد بودند تصدیق می کنیم .

Timo Prusti ، دانشمند پروژه Gaia در ESA می گوید:"رویدادهای میکرونسیلینگ مانند این می توانند اشیاء آسمانی را روشن کنند که در غیر این صورت قادر به دیدن آنها نخواهیم بود ."

"ما خوشحالیم که کشف گایا باعث شد تا فعالیت های مشاهده ای انجام شود که این نتیجه را ممکن ساخت. "

اطلاعات بیشتر

"راه حل کامل مداری برای سیستم دودویی در رویداد میکرولنسینگ دیسک کهکشانی شمالی "Gaia16aye "توسط L. Wyrzykowski و همکاران در نجوم و اخترفیزیک منتشر شده است.

گایا درسال 2013 برای ایجاد دقیق ترین نقشه سه بعدی با بیش از یک میلیارد ستاره در شیری راه اندازی شد.این ماموریت تا کنون دو داده زیادی منتشر کرده است:Gaia Data Release 1 در 2016 وGaia Data Release 2 در سال 2018.نسخه های بیشتر در سال های آینده دنبال خواهد شد.

منبع : sci.esa.int